Hoe doorbreken we de conservatieve kijk op automatisering binnen de logistiek

Minder afhankelijk zijn van de logistieke kennis bij werknemers bij een schaarse arbeidsmarkt, winstgevendheid vergroten door kosten te verminderen, betere samenwerking binnen de sector door eenvoudige en uniforme communicatie en het winnen van de concurrentiestrijd door slimme en passende automatisering zijn voldoende redenen om te kiezen voor verandering.

Inzicht in de logistieke processen

Veel processen bij bedrijven binnen de logistieke sector zijn nog steeds vrij traditioneel ingericht terwijl om ons heen de innovatie in een hoog tempo doorwerkt en de verwachtingen van klanten daarin meegroeien.

Om mee te kunnen blijven doen zullen processen anders ingericht moeten worden en dat betekent vaak digitaliseren en automatiseren. In verschillende markten zien we hoe disruptieve startups de boel wakker schudden en ook binnen de logistiek is dit al in gang gezet. Om mee te blijven doen kun je niet langer blijven afwachten maar is het tijd om in actie te komen.

Door meer te denken vanuit de klant kunnen processen beter worden ingericht worden wat door automatisering eenvoudig is te realiseren. Daarnaast verwachten klanten een open keuken gebaseerd op snellere communicatie en meer gedetailleerde informatie.

Inspelen op verandering in de logistieke dienstverlening

Durf te veranderen en wees daarmee voorbereid op verandering in het logistieke landschap. Een aantal suggesties op een rij:

  • Kijk hoe technologiebedrijven hun logistiek efficiĆ«nter en dus goedkoper organiseren.
    Kies voor meer inzicht in de processen en dus meer efficiƫntie en minder fouten en afhankelijkheden.
  • Zorg voor een adaptief logistiek ICT-systeem zodat er adequaat gereageerd kan worden op de bewegingen in de markt.
  • Innovatie is noodzakelijk want verouderde logistieke software staat vooruitgang in de weg en de ontwikkelingen staan niet stil.

Maar hoe selecteer je de juiste logistieke software waarmee je nu en toekomstgericht de concurrentiestrijd wint?

Het kiezen van de juiste logistieke software

Om de juiste logistieke software (transport management systeem/ TMS) voor een onderneming te kiezen is het belangrijk om een de belangrijkste zaken vooraf vast te leggen.

  • Verkrijg inzicht in de bedrijfsprocessen. Wat werkt goed, wat ontbreekt en waar is verbetering nodig?
  • Stel prioriteiten aan de belangrijkste functionaliteiten maar durf wel naar de toekomst te kijken en maak een lijst met wensen en eisen.
  • Kies voor een gestructureerde aanpak met een projectgroep waarbij de klant en zijn vraagstuk centraal staan.
  • Ga in gesprek met een aantal relevante leveranciers en krijg naast inzicht in de logistieke software ook een gevoel bij hun manier van werken en of dit past bij jullie onderneming.
  • Stel een request for information (RFI) en een request for proposal (RFP) op en kom tot een shortlist door het aanbod van leveranciers te vergelijken.
  • Houdt rekening met overbodige functionaliteiten, een flexibel systeem of maatwerk kan in de toekomst sneller inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Als je een unieke logistieke dienstverlening biedt en daarmee het verschil maakt met concurrenten, laat je dan niet verleiden tot een generiek standaard-Transport Management Systeem (TMS). Een nieuwe automatiseringsfase zou immers niet gebaseerd mogen zijn op het doen van concessies.
  • Bepaal een budget want logistieke software is er in verschillende vormen en hetzelfde geldt voor de kosten. Kijk hierbij dan overigens niet alleen naar de kosten, kijk vooral ook naar het rendement op termijn.

Het implementatieproces is minstens zo belangrijk als de software zelf dus besteed hier de nodige aandacht want vaak is dit bepalend voor het succes.

  • Investeer tijd in het selectieproces en kies voor een leverancier die transparant durft te zijn en alles goed vastlegt in de overeenkomst.
  • Hou er rekening mee dat je niet alleen een logistiek software-systeem aanschaft, maar ook een jarenlange samenwerking met de leverancier aangaat.
  • Een goed gevoel bij zowel het product als bij de samenwerking met de leverancier zijn essentieel bij en dergelijke keuze.

Conclusie

Het logistieke landschap lijkt steeds complexer te worden. Echter, wanneer onderscheid gemaakt wordt tussen behoeften van de klant, van de organisatie en de methoden om in die behoeften te voorzien, wordt de wereld een stuk transparanter. Met goed onderbouwde keuzes kan de selectie van de juiste logistieke software zeer effectief zijn.

Vergelijkbare berichten